Her får du en udførlig guide til, hvordan du opretter din helt egen personlige hjemmesider. Vi har taget udgangspunkt i de mest populære CMS (Content Management System), som er både nemme et installere og brugervenlige at navigere rundt i. Er du klar til at få din hjemmeside? Så lad os gå i gang.

Denne guide er:

  •         Begyndervenlig

Guiden er meget detaljeret, men meget let at følge – også selvom du ikke er teknisk funderet.

  •         Opdateret

o   Guiden er udarbejdet i august 2016 og bliver løbende opdateret. Mange guides er forældede eller vildledende.

  •         Platform Specifik

o   Din hjemmeside vil blive oprettet på din ønskede platform på den rigtige måde.

Denne guide består af 3 trin:

  1.       Vælg en platform (CMS)
  2.       Vælg dit domæne
  3.       Konfigurer og tilpas din hjemmeside

Trin 1

Vælg en platform til din hjemmeside

Det første, du skal for at få din hjemmeside online, er at vælge, hvilken platform(CMS) du vil bygge din hjemmeside på.

Hvad betyder “platform”(CMS)?

Før i tiden skulle de fleste hjemmesider bygges fra bunden af enten i HTML, CSS eller Flash. Det at bygge en hjemmeside op fra bunden er ofte en opfattende og krævende opgave for ikke teknisk kompetente mennesker. Dette gjorde, at det kunne tage en rum tid, før hjemmesiden blev udviklet og lå live. Den tid er heldigvis forbi.

En platform eller et content management system (CMS) er et brugervenligt system, som benyttes til at oprette hjemmesider og redigere dit eget online indhold.

I dag har vi flere forskellige CMS systemer – nedenfor kan du se de mest udbredte og bedst anvendelige:

  •  Wordpress
  •  Drupal
  •  Joomla
  •  Umbraco
  •  Magento

Hvorfor er WordPress så populært?

På nuværende tidspunkt er der ingen bedre / nemmere måde at opbygge en hjemmeside på og…;

  1. Det er helt gratis med mulighed for at vælge mange forskellige layouts / temaer

WordPress koster ikke en øre at downloade eller installere, og der findes et enorm community, der designer temaer og skabeloner, hvilket gør det nemt at komme i gang hurtigt.

  1. Brugerfladen er utrolig intuitiv

Formateringen af en side fungerer meget ligesom Microsoft Word. Hvis du er bekendt med formateringen i Word, er du allerede godt på vej til at have din hjemmeside på plads. Du kan udvide og skræddersy din WordPress løsning ved at installere gratis ”plugins”. Med plugins vil du være i stand til at tilføje kontaktformularer, abonnement former, billedgallerier osv., indtil du har den ønskede hjemmeside.

  1. Enkeltsider eller komplekse løsninger?

WordPress kan håndtere næsten enhver form for hjemmeside – alt fra en blog til virksomhedssider.

  1. Temaerne er responsive

Den hjemmeside, du bygger, vil altså præsenteres pænt på både tablets, mobile og desktop.

  1. WordPress har et stort netværk, hvor du kan finde svar

Du kan vælge at få de gense informationer via WordPress eget netværk. Der er rigtigt mange mennesker, som bruger WordPress, så det er relativt nemt at finde det, du netop søger. Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til os om hjælp.

Andre CMS platforme

         Drupal er en meget kraftfuld platform, der er populær blandt webudviklere og erfarne kodere, men det kommer med en meget stejl indlæringskurve, der gør det til et dårligt valg for begyndere.

         Joomla ligner WordPress og fungerer fint for onlinebutikker, men du skal bruge mindst en lille smule af teknisk kodning for at gøre det arbejde, du ønsker.

Trin 2

Vælg et domænenavn, og find et webhotel til hosting af din hjemmeside

For at få en ny hjemmeside online har du brug for to ting:

  1.       Et domænenavn (en webadresse)
  2.       Et webhotel / Hosting (en tjeneste, der forbinder dit websted til internettet)

Det er væsentligt, at du ejer dit eget domæne, da det er en nøglesten i at skabe tillid for dine brugere. Der er stor forskel på, om en bruger møder ”dinhjemmeside.dk” frem for ”udbydernavn.dinhjemmeside.dk”. Det kan i sidste ende koste dig penge ikke at købe dit eget domænenavn, da dine besøgende vil forlade din side igen, når de ser domænenavnet. Så det er ikke her, du skal spare, selvom det kan være fristende.

Ved at hoste din hjemmeside vil din hjemmeside indlæses hurtigere, og du sikres en højere oppetid.

Hvilken slags domænenavn skal jeg vælge?

Som udgangspunkt:

         Hvis du laver en hjemmeside til din virksomhed, bør dit domænenavn matche dit firmanavn. For eksempel: YourCompanyName.com

         Hvis du planlægger at oprette en hjemmeside for dig selv, så kan YourName.com være en god mulighed.

         URL’en kan også være beskrivende for den service, du tilbyder.

Domænenavne i Danmark slutter som regel med .dk, men det kan også være en rigtig god idé at købe .com domæner. Herved beskytter du din url mod eventuelle konkurrenter. Vores råd er dog, at du starter med at købe de mest gense domæner som, .dk, .com, .ord og .net. Og husk at vælge et domænenavn, som er til at huske og ikke er for langt eller svært at stave til.

Vælg det, hvis du synes, det lyder fedt

Bare husk at brainstorme, indtil du kommer på et unikt domænenavn, der afspejler din fremtidige hjemmeside, forretning eller blog. Husk at sikre dit domænenavn og hosting.

TRIN 3

Sådan opsætter du og tweaker din website

Når du har købt dit domænenavn og oprettet din hosting, er du godt på vej! Nu er det tid til at få din hjemmeside op at køre. Den første ting, du skal gøre, er at installere WordPress på dit domæne.

Installation af WordPress

Der er to mulige måder at installere WordPress – den ene meget lettere end den anden.

  1. One-Click-installation til Websider som WordPress .. (og Joomla & Drupal)

Næsten hver enkelt pålidelig og veletableret hosting selskab har integreret en-klik-installation til WordPress, hvilket gør det nemt at installere.

Hvis du har valgt os som hosting selskab, finder du “1-klik-installation” på din konto i kontrolpanelet.

Her er de trin, du skal følge:

  1. Log ind på din hosting konto.
  2. Gå til dit kontrolpanel.
  3. Se efter “WordPress” ikonet.
  4. Vælg det domæne, hvor du ønsker at installere din hjemmeside på.
  5. Klik på “Installer nu” knappen, og du bør få adgang til din NEW WordPress hjemmeside.

Hvis du ikke kan finde det, så se her: Sådan installeres WordPress på Bluehost

Manuel installation (om nødvendigt)

  •       Download WordPress fra https://wordpress.org/download/
  •       Lave ny mappe på dit skrivebord og unzip WordPress her
  •       Find filen wp-config-sample.php og omdøb den til wp-config.php
  •       Åben filen wp-config.php med notepad og udfyld disse linjer
  •       Ret database navn: Definer DB_Name og database_name_here (kontakt din honsting udbyder, hvis du ikke kender det)
  •       Ret dit brugernavn: Definer DB_USER og username_here
  •       Ret dit password: Definer DB_PASSWORD og password_here
  •       Gem og overskriv filen
  •       Log ind i din hosting FTP (down eks. FileZilla til dette). FTP adressen er typisk ftp.ditdomæne.dk, hvor dit kodeord og brugernavn er det, du har registreret til din bruger.
  •       Hvis der er en fil døbt ’index’, skal du slette den. Derefter skal du uploade alle filer fra din WordPress mappe til din FTP.
  •       Når du har gennemført ovenstående, kan du tilgå url’en ditdomæne.dk/wp-admin/install.php
  •       Du skulle gerne se en side tilsvarende denne
  •       Udfyld siden, og du har fuldført installationen

Vælg et tema og skabelon for dit hjemmeside

Når du har installeret WordPress på dit domæne, skal du vælge et tema, som passer til dine behov, og WordPress har mange forskellige temaer

  1.       Log ind på dit WordPress dashboard
  2.       Hvis du ikke er sikker på hvordan, så skriv: http://yoursite.com/wp-admin (erstat “yoursite” med dit domæne).
  1.       Gratis temaer

Du har adgang til over 1500 gratis temaer fra dit dashboard. Tryk på fanen “Udseende”, og klik derefter på “Temaer”.

Du kan søge på flere temaer, hvis ikke disse 3 standarder passer ind i dit koncept. Endvidere kan du besøge themeforest.net, som har et hav af temaer udviklet til WordPress. Temaerne her varierer meget i pris – alt efter, hvad du ønsker.

Det er en rigtig god ide at starte med et gratis tema og senere opgradere til et betalt tema, hvis nødvendigt. Du kan komme rigtig langt med de gratis temaer. Du kan endvidere søge efter bestemte nøgleord og/eller bruge filtre til at finde temaer, der passer til din stil. At finde det perfekte tema kan tage et stykke tid, men det er det værd. Og husk nu at vælg et tema, som er responsivt, så brugere fra mobil eller tablets også kan se dit indhold.

  1.       Installer dit tema

Hvis du ønsker at installere et af temaerne, trykker du ’installer’ efterfulgt af ’aktiver’, og wupti, du har nu et nyt tema på din hjemmeside.

Du kan nemt skifte temaer igen ved at trykke ’installer’ og ’aktiver’, dette vil ikke slette dine blogindlæg eller sider.

Hvordan tilføjer jeg indhold og oprette nye sider?

Med dit tema installeret er du klar til at begynde at skabe noget indhold. Lad os hurtigt løbe gennem nogle af det grundlæggende ting:

Tilføj og redigering af sider

  1. I menuen skal du klikke på ’Sider’ à “Tilføj ny”.
  2. Når du har klikket, vil du se en skærm, som ligner Microsoft Word. Her kan du tilføje tekst, billeder m.m. Redigeringen fungerer ligesom Microsoft Word og er meget intuitiv.

Tilføjelse sider til menuen

  1. Gem de ændringer, du har foretaget på siden ved at klikke på “Opdater”
  2. Klik på “Udseende” à “Menuer” i indholdsoversigten i WordPress Dashboard
  3. Find den side, du har oprettet, og tilføje den til menuen ved at klikke på afkrydsningsfeltet og derefter på “Tilføj til menu”.

Tilføjelse og redigering af indlæg

Hvis du har en blog på din hjemmeside, vil “Indlæg” være der, hvor du opretter content til denne. Her kan du oprette forskellige kategorier for at gruppere dit indhold. Herved kan besøgende filtrere dine indlæg og se indhold, som kun omhandler en af dine kategorier.

Sådan gør du:

  1. Opret en ny kategori ved at gå til “Indlæg -> kategorier”

ELLER

  1. Opret et blogindlæg ved at gå til “Indlæg -> Tilføj ny”. Når du er færdig med at skrive dit blogindlæg, kan du efterfølgende tilføje en kategori.

Ændring af Title og Tagline

Sidetitler forklarer søgende, hvad din hjemmeside handler om, og de er også en stor del af, hvordan søgemaskiner bestemmer dine placeringer. Du skal bruge en unik titel på hver side af dit websted. Du kan se en title, når du søger på Google eller ved at holde musen over fanen.

For at ændre titlen og tagline på din hjemmeside skal du gå til “Indstillinger -> Generelt” og udfyld felterne.:

Deaktivering kommentarer indlæg og sider

Nogle hjemmesider ønsker ikke, at deres besøgende er i stand til at kommentere på deres indlæg eller sider.

Sådan gør du:

Gå til indstillinger à Diskussion og klik i boksen, så du fravælger ”Tillad folk at skrive i kommentarer til nye indlæg”

Opsætning af en statisk Front Page

Som udgangspunkt er forsiden altid en blog, hvor den nye artikel altid vil dukke op i toppen, hver gang du udgiver en. Det er muligt at slå denne funktionalitet fra og i stedet lave forsiden til en statisk side.

At oprette en statisk forside:

  1. Gå til “Indstillinger à Læsning”
  2. Vælg en statisk side, som du har oprettet. “Forside” betegner din startside, “Indlægside” er forsiden af din blog (hvis hele dit websted er ikke en blog).

Hvis du ikke vælger en statisk side på egen hånd, vil WordPress tage dine seneste indlæg og begynde at vise dem på din forside.

Installation af plugins

Hvad er et plugin?

Et “Plugin” er en udvidelse, der er bygget til at udvide WordPress kapaciteter, tilføje funktioner og funktioner til dit websted, der ikke indbygget. Du kan eksempelvis bruge plugins til at tilføje fotogallerier og ansøgningsskemaer.

Hvordan installerer jeg en ny Plugin?

For at installere et plugin, gå til “Plugins à Tilføj Ny” og foretag en søgning på det, du ønsker. Der findes over 25.000 forskellige gratis plugins, så der er rigeligt at vælge imellem!

Når du finder et plugin, du kan lide, skal du blot klikke på “Installer”.

Nedenfor finder du de mest populære plugins:

# 1 Kontaktformular 7: Mange hjemmeside har en kontaktformular. Det er en god funktionalitet at give brugere mulighed for at sende en e-mail, uden at de behøver at logge ind ved deres e-mailudbyder.

# 2 Yoast SEO til WordPress: Hvis du ønsker at gøre dit WordPress websted endnu mere SEO-venlig, er dette plugin et must-have. Det er gratis, og det er fantastisk. Du vil være i stand til at redigere dine titel tags, metabeskrivelser m.m.

# 3 Google Analytics: Installer dette, hvis du er interesseret i at spore dine besøgende, hvor de kommer fra og deres adfærd? Installer plugin’et, og forbind det med din Google-konto.

Tillykke du er nu færdig og klar til at lancere

Hvis du har fulgt trinene i denne vejledning, bør du nu have en fuld funktionel WordPress hjemmeside! Det var ikke så slemt, var det?

Jeg håber, du fandt denne vejledning nyttig, men hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte os.

Hvis du kunne lide indholdet, er du velkommen til at dele vores guide her:

Joomla

Joomla er et sted mellem WordPress og Drupal i form af vanskeligheder. Det er lidt mere enkelt end Drupal, men har en større indlæringskurve end WordPress.

Fakta: Siden februar 2014 er Joomla blevet hentet over 50 millioner gange. (Wikipedia)

http://websitesetup.org/build-website-with-joomla/

Drupal

Jeg vil ikke foreslå Drupal for en nybegynder, men det er helt sikkert en meget kraftfuld hjemmesideplatform. Hvis du ønsker at lære at oprette et grundlæggende Drupal site, så læs denne vejledning.

Fakta: Siden februar 2014 har mere end 1,015,000 steder brugt Drupal. (Wikipedia)

http://websitesetup.org/build-website-drupal/

HTML

Det tager noget tid at lære HTML, men det er ikke så svært, som du måske tror. At have mindst et grundlæggende kendskab til HTML er et “must” for enhver webmaster.

Fakta: HTML blev udviklet i 1993. (wikipedia)

http://websitesetup.org/html-beginners-guide/

Online butik

Når det kommer til at starte en online butik, er der mange ting at tage i betragtning. Et af de vigtigste aspekter er, hvilken platform du vil bruge til at køre din e-handel site.

http://websitesetup.org/build-online-store-shopify/

—-

Den største forskel på disse systemer er, om de er åbne eller lukkede. De lukkede systemer vil vi ikke anbefale, du kaster dig ud i, da du typisk ikke kan slippe for at have en programmør ind over for at få hjemmesiden lagt live. Åbne systemer har den store fordel, at de er gratis, og de er utroligt nemme at komme i gang med.

 

Skriv et svar