I denne guide vil jeg vise dig, hvordan du kan oprette en simpel Drupal hjemmeside til din virksomhed eller til din blog.

Drupal er open source, og det er derfor gratis for dig at komme i gang. Du kan ligesom andre open source programmer købe plugins. Inden vi går i gang med selve guiden, skal du have et domænenavn, som din side præsenteres på samt et webhotel. Dette bør du investerer i før eller siden. Uden domænenavn og web-hosting vil du ikke være i stand til at oprette dit websted. Her kan du købe domænenavn og webhotel.

Når du har købt et webhotel og domænenavn, kan du installere Drupal.

  1.       Installation af Drupal

Du kan installere Drupal på to måder, hvor den ene er en automatisk installation, og den anden er en manuel.

Hvis du har købt et webhotel ved en ’god’ udbyder, har du mulighed for at installere din løsning automatisk. 

Hvis du har en anden udbyder af en anden kvalitet, hvor du skal gøre det manuelt, ser trinene til installationen givet vis således ud:

  1. Log ind på din hosting-konto.
  2. Gå til dit kontrolpanel.
  3. Se efter “Drupal” ikonet.
  4. Vælg det domæne, hvor du ønsker at installere din hjemmeside.
  5. Klik på “Installer nu” knappen, og du bør få adgang til din NEW Drupal hjemmeside.

Hvis du ikke har mulighed for at lave en automatisk installation, kan du gøre det manuelt.

  1.       Manuel installation

Hvis du skal installere din Drupal side manuelt skal du igennem nedenstående 7 trin.

  1.    Download Drupal herfra: https://www.drupal.org/download
  2.       Opret en mappe på dit skrivebord og udpak Drupal
  3.       I mappen skal du finde filen yxz??? Og omdøb den ???!!!
  4.       Åben ???!!! med note pad og udfyld nedenstående
  5.       Definer database navn: ‘DB_NAME’, ‘database_name_here’
  6.      Definer hosting navn: ‘DB_USER’, ‘username_here’
  7.    Definer hosting password: (‘DB_PASSWORD’, ‘password_here’
  8.      Gem filen og erstat den gamle
  9.       Log ind på din hosting ftp – url’en er ofte ftp.ditdomæne.com, og brugernavn og adgangskode er de samme, som du brugte, da du oprettede din bruger.
  10.       Hvis der er en fil, der hedder ’inde’, skal du slette den. Herefter uploader du alle filer fra din Drupal mappe til din FTP server.
  11.       Når du har gået alle trinene igennem, kan du tilgå www.ditdomæne.com/admind==? Her skal du udfylde de tomme felter.

Nu er du klar til at redigere din side og lave den, som du ønsker.

  1.       Det første, du kan gøre, er at ændre titlen fra ’min side’

For at ændre navnet på hjemmesiden gå til “Konfiguration” -> “Side Information”.

I feltet Navn indtaster du navnet på dit websted. Hvis du har et fængende slogan, kan du skrive det i slogan feltet. Dette kan være din tag linje eller blot nogle detaljer, der bedre forklarer, hvad dit websted handler om.

Sørg for, at den e-mailadresse, du indtastede under installationen, vises i “E-mail-feltet”. Gem dine ændringer og naviger tilbage til webstedets startside og opdater siden for at se dine ændringerne.

  1.       Ændring / tilføjelse af et nyt tema

De fleste ønsker et andet og mere unik tema end det, du får med som standard. For at finde yderligere temaer skal du i menuen finde Udseende à Installér nyt tema à Klik på “Temaer”

Herfra vil du blive sendt over til afsnittet Temaer på Drupal.org. På siden kan du filtrere på Drupal versionsnr. Således du kun kan se temaer, som passer til din version af Drupal – det anbefales, at du gør dette. Du kan også sortere dine resultater efter mest installeret, relevans, titel mm.

Hvis du ønsker Mayo Themaet, skal du finde linket til den nyeste Drupal version, herefter højreklikker du på temaet for at kopiere URL-adressen. På din side kopierer du URL-adressen ind i installerfeltet og klikker installer. Klik derefter på Aktiver nyinstallerede tema, rul ned og klik på Aktiver Mayo Thema. Klik på angiv som standard for at gøre det til det aktuelle tema.

Mayo Theme er alsidig, idet den har flere forskellige indbyggede farver og stilarter, du kan vælge fra.

Alle ændringer for hver tema findes under “Indstillinger” placeret ved siden af hvert tema. Du kan installere og teste flere temaer af for at se, hvilken der giver dig det udseendet, du foretrækker.

Rigtig mange besøgende på forskellige hjemmeside finder vej til ’Om os’ siden. Webbesøgende vil som udgangspunkt gerne finde ud af, hvad webstedet handler om, og hvem der står bag siden. I dette afsnit vil vi vise dig, hvordan du kan oprette en simpel side;

Opret ’Om os’ side

Gå til “Indhold” à “Add Content” à “Basic Side”.

Skriv “Om os” i titlen og begynd at skriv indhold i indholdsfeltet.

For at få ’Om os’ vist i hovedmenuen skal du gå til menuindstillinger og markere feltet Opret et menu link. Gem siden, og du bør være i stand til at se Om os i hovedmenuen. For at ændre rækkefølgen af elementerne gå til “struktur” -> “Menuer” -> “Hovedmenu”. Emnerne kan forskydes rundt ved at trække dem op eller ned.

Tilføjelse moduler

En af Drupals styrker er, at de har et stort community, hvor mange bidrager til at udvikle moduler. Modulerne kaldes ofte “contrib moduler”. Nedenfor vil vi gennemgå nogle af de contrib moduler, som vi vil anbefale, du installerer til din løsning. Du kan finde contrib moduler på:

https://drupal.org/project/project_module

Download zip eller gem filen på din harddisk. Brug din FTP-klient til at uploade dem til “sites / all / modules” mappen i Drupal installation på din webhost. Pak filerne ud og gå til Admin / Moduler sektion for at aktivere de nye moduler. Her er dem, vi vil anbefale:

  1.       Admin Menu Module

Det første, du kan gøre, er at erstatte den eksisterende værktøjslinje med ’Admin Menu modul’, der giver dig flere muligheder. Dette ene modul vil spare dig for et ton af tid, da det sparer dig fra at skulle indlæse et væld af sider for at komme til den enkelte admin funktion, du er på udkig efter. Du har nu det hele i menuen.

  1.       CKEditor Module

Drupal giver ikke som standard en WYSIWYG teksteditor. WYSISYG står for what you see is what you get (Hvad du ser, er hvad du får), som giver en visuel HTML text editor, der ligner Microsoft Words eller andre tekstbehandlingsprogrammer. Dette gør det nemmere at rette i teksten, da det visuelt bliver pænere præsenteret, og det er lettere at formatere. CKEditor er en populær løsning for at få WYSIWYG funktionalitet. Det blev for nylig forbedret til at være hurtigere og lettere at anvende.

Når du har installeret modulet, skal du også downloade standalone CKEditor fra download sektionen på CKEditor.com. Pak dette indhold ind i sites / alle / moduler / CKEditor / CKEditor mappen på dit Drupal site.

  1.       IMCE Module

IMCE hjælper dig med at tilføje billeder til dine indlæg. Det er en browser og uploader, der arbejdede med CKEditor teksteditor. Efter installation IMCE gå til “Configure à Indhold Authoring à CKEditor à Profiler à Avanceret à Rediger à File Browser Indstillinger”. Vælg derefter IMCE fra dropdown menuen for at linke dialogvinduet, billede dialogvinduet og flash dialogvinduet. Gem indstillingerne.

  1.       Pathauto Module

Med Drupals indbyggede Path modul kan du oprette bedre webadresser. Pathauto kræver Token modulet.

  1.       Token Module

Token-dokuler er små sektioner af tekst, der er placeret via et pladsholder system. Meget af funktionaliteten er blevet inkluderet i Drupal 7, men nogle kræver stadig Token module.

  1.       Views Module

Views er blevet indarbejdet i Drupal 8, men er en fantastisk tilføjelse til enhver installation tidligere end Drupal 8. Med views få du vist indhold i en række forskellige former fra simple lister til billedediasshows. Views er lidt mere kompliceret end andre moduler, men efter at have arbejdet lidt med det, vil du få en fornemmelse af mulighederne. Det kræver også, at du tilføjer Chaos Tools Suite module.

  1.       Chaos Tools Suite Module

Chaos Tools Suite, også kendt som Ctools, er forbundet med Views-modulet. Det har dog også nogle nyttige funktioner uden View-modulet. Med Ctools kan du begynde at oprette dine egne moduler, hvis du ønsker det. Du kan også oprette formularer, dialogbokse, sanitize CSS, og med mere.

  1.       Quicktab Module

Quicktabs giver dig mulighed for at oprette store fanebladsvisninger, noder og blokke. Det er en hurtig og nem måde, uden at du skal til at kode JavaScript. Efter installation og aktivering af modulet vil du finde Quicktabs i menuen.

Opret en artikel

Nu hvor du har nogle vigtige “contrib moduler” på plads, kan du tilføje et sidepanel med nogle af de nye forskellige funktioner. En blok er en boks i en sidebar, der har forskellige typer af indhold tilgængeligt. Kig på listen, og du vil se nogle blokke markeret Deaktiveret.

Et populær stykke indhold, du ser på mange sider, er Seneste indhold. For at tilføje dette indhold skal du finde den seneste Content blok. Vælg den region, hvor du ønsker at indholdet skal placeres. Når du tilføjer en blok, kan du angive, hvor du ønsker, det skal vises.

Gem siden Blocks og navigere tilbage til forsiden. Nu kan du tilføje noget indhold. Klik på Tilføj nyt indhold à artikel à tilføje en titel à udfyld relevante tags og tilføje tekst.

Gem artiklen og naviger tilbage – du vil se din nye artikel samt blokken med Seneste indhold.

Det var alt, vi ville vise dig i denne guide. Du burde nu være klædt på til at kunne oprette en hjemmeside og oprette indhold til den med Drupal. Des mere du arbejder med Drupal, des mere vil du lære om at opbygge hjemmesider. Det kan godt tage lidt tid at få kendskab til alle de smarte funktioner og moduler.

Vores bedste råd er, at du leger med din hjemmeside og tester nogle ting. Husk, at det ikke gør noget, at det er sjovt at bygge en hjemmeside. Husk at sikkerhedskopiere din database og filer ofte og nyd arbejdet med Drupal.

Skriv et svar